EP szelep vagy útszelep működése
Hogyan állapíthatom meg a hibát ha az EP szelepek nem működnek?
-
Az EP szelep két fontos részből áll. Az elektromos mágnesből vagy tekercsből és a mechanikus szelepből. Az EP szelepet ellenőrizzük le úgy, hogy egyik pólusára pozitív a másik pólusára negatív 24v-os áramot adunk. A jól működő szelep ilyenkor hangos kattanással behúz, innen lehet tudni, hogy a szelep jól működik (legalábbis az alapfunkciót tekintve).
Ha a szelep nem kattan, de a vezeték hozzáérintésénél látható kisebb szikra, akkor az áramot a tekercs felveszi vagyis elektromosan jó, de a szelep megszorult. Ilyenkor a szelep mechanikus része általában javítható, de vigyázni kell a szétszedéssel, mert nagyon vékony falú a csőszelepház és gyakran szétszedésnél még jobban megsérülhet.
Típustól függően, az L60-ason lehet 2,3 vagy 4db EP szelep. Az első, amelyikre egyébként nem „pipacső” hanem egy másik levegőcső megy, a leállításé, majd a második a difizáré, a harmadik a tengelyzáré és a negyedik a szivattyúé. Az utolsó 3db szelepek működéséhez minden egyes szelepnek van egy direkt barna színű test vezetéke és mindegyikre a kapcsolókról jön le a pozitív áram. A hibákat mérésekkel kiszűrhetjük.
A leállításért felelős szelep működéséhez a gyújtáskapcsolóról alaphelyzetben pozitív áram megy, míg a negatív áramot egy olajgombán keresztül kapja. Fontos tudni ez az olajgomba, olajnyomásra zárja a testet és amikor a motor leáll, lassan megszűnik az olajnyomás, ezért bontja az áramkört. Ezzel kivédi a mágnes folyamatos terhelését, ami a mágnes és az akkumulátor rovására mehet. Ha a kulcs alaphelyzetbe fordításánál nem mérhető a mágnesen pozitív áram, keressük meg a lecsúszott vagy elszakadt kábelt. Ha a gombáról lehúzva (kulcs alaphelyzetben) a sarut, testhez érintve a szelep nem működik szintén kábelszakadás az ok. Ha a gombáról lehúzott saru testhez érintve működteti a szelepet, viszont alapesetben járó motornál mégsem, akkor a gombát ki kell cserélni.
Arra is figyelnünk kell, hogy a működő szelepek által működtetett munkahengereknél és egyéb alkatrészeknél, valamint a levegőcsöveknél ne legyen levegő veszteség. Ugyanis hiába áramlik levegő a kapcsolás következtében, ha annak nagy része egyenesen a szabadba kerül, ezáltal nem alakul ki annyi nyomás ami a működtetéshez elegendő lehet. Különösen fontos ez ha másik típusú EP szelepekkel helyettesítünk, mert lehet ezeknek még kisebb a szelep nyitásának keresztmetszete, vagyis az átáramló levegő mennyisége.
-
Az EP szelep két fontos részből áll. Az elektromos mágnesből vagy tekercsből és a mechanikus szelepből. Az EP szelepet ellenőrizzük le úgy, hogy egyik pólusára pozitív a másik pólusára negatív 24v-os áramot adunk. A jól működő szelep ilyenkor hangos kattanással behúz, innen lehet tudni, hogy a szelep jól működik (legalábbis az alapfunkciót tekintve).
Ha a szelep nem kattan, de a vezeték hozzáérintésénél látható kisebb szikra, akkor az áramot a tekercs felveszi vagyis elektromosan jó, de a szelep megszorult. Ilyenkor a szelep mechanikus része általában javítható, de vigyázni kell a szétszedéssel, mert nagyon vékony falú a csőszelepház és gyakran szétszedésnél még jobban megsérülhet.
Típustól függően, az L60-ason lehet 2,3 vagy 4db EP szelep. Az első, amelyikre egyébként nem „pipacső” hanem egy másik levegőcső megy, a leállításé, majd a második a difizáré, a harmadik a tengelyzáré és a negyedik a szivattyúé. Az utolsó 3db szelepek működéséhez minden egyes szelepnek van egy direkt barna színű test vezetéke és mindegyikre a kapcsolókról jön le a pozitív áram. A hibákat mérésekkel kiszűrhetjük.
A leállításért felelős szelep működéséhez a gyújtáskapcsolóról alaphelyzetben pozitív áram megy, míg a negatív áramot egy olajgombán keresztül kapja. Fontos tudni ez az olajgomba, olajnyomásra zárja a testet és amikor a motor leáll, lassan megszűnik az olajnyomás, ezért bontja az áramkört. Ezzel kivédi a mágnes folyamatos terhelését, ami a mágnes és az akkumulátor rovására mehet. Ha a kulcs alaphelyzetbe fordításánál nem mérhető a mágnesen pozitív áram, keressük meg a lecsúszott vagy elszakadt kábelt. Ha a gombáról lehúzva (kulcs alaphelyzetben) a sarut, testhez érintve a szelep nem működik szintén kábelszakadás az ok. Ha a gombáról lehúzott saru testhez érintve működteti a szelepet, viszont alapesetben járó motornál mégsem, akkor a gombát ki kell cserélni.
Arra is figyelnünk kell, hogy a működő szelepek által működtetett munkahengereknél és egyéb alkatrészeknél, valamint a levegőcsöveknél ne legyen levegő veszteség. Ugyanis hiába áramlik levegő a kapcsolás következtében, ha annak nagy része egyenesen a szabadba kerül, ezáltal nem alakul ki annyi nyomás ami a működtetéshez elegendő lehet. Különösen fontos ez ha másik típusú EP szelepekkel helyettesítünk, mert lehet ezeknek még kisebb a szelep nyitásának keresztmetszete, vagyis az átáramló levegő mennyisége.