X

EP szelep vagy útszelep működése

Back to previous page.
Tags
1-körös, 190-195 bár, 2-körös, 3-körös, 6-os, adagoló, adatok, agy, alacsony, alapjárat, alkatr, alkatrrész, alkatrész, alsó, alvázszám, anya, befecskendezés, bendix, besül, betét, beállítás, biztonságiszelep, csap, csavar, csere, datok, dugattyú, dugattyű, eldugul, elereszt, elgurul, ellenőr, elromlik, elromlott, előtöltés, ep szelep, ereszt, erő, erősít, eszik, fedél, feltöltés, fogas, fogaskoszorú, fogyasztás, folyik, fontos, forgatónyomaték, furat, fék, fékbetét, fékdob, fékhenger, fékmunkahenger, fékpofa, fékszelep, fölső, főlső, gumiméret, gyújtás, gyűrű, gázolaj, hajtóműolaj, hatos, helye, henger, hengerfej, hiba, hibás, hol talál, ház, hüvely, index, indító, irány, izzít, javít, javítás, jelző, kapcsoló, kartergáz, kemény, kerék, kerékfékhenger, keréktőcsavar, kevés, kinyomó, kiold, kiszedése, kiszerelés, kompr, kompresszor, kopott, kormány, kormánymű, koszorú, kulissza, kuplung, kuplungtárcsa, kábel, kézi, kézifék, kézifék henger, kézifékszelep, körös, különböző, l60-as, l60.fűtéscsap.fűtés, lamella, lehúzás, levegő, levegőcsap, levegőszelep, levegőszűrő, lámpa, légszűrő, légszűrőbetét, löket, magasság, megállapítás, megég, motor, motorolaj, motorolajszűrő, motorszám, munkahenger, , működés, műszaki, nem alszik el, nem emel ki, nem jön le, nyomaték, nyomás, nívópálca, olaj, olajcsere, olajnyomás, olajszint, omega, osztó, osztómű, perem, persely, pofa, porlasztó, pólus, pótkocsi, ragad, relé, reped, rossz, rugó, rugóerőtároló, rugós, rugósgyűrű, rögzítő, rögzítőfék, sebesség, sebváltó, sokat, sorrend, szakad, szegecs, szelep, szelephézag, szerel, szerelés, szerkezet, szerl, szervó, szilánk, szivattyú, szrerel, szétszedés, szökik, szűrő, szűrőház, sűl, tegely, teljesítmény, terep, terepes, terepváltó, termel, tárcsa, tárol, tároló, típus, tökremegy, törik, veszting, vezérlő, villog, villogó, világít, vizsgálat, vontat, vontatás, váltó, váltókar, áram, áramtalanító, átmérő, ég, önindító, útszelep, üzemanyag, üzemi,

Hogyan állapíthatom meg a hibát ha az EP szelepek nem működnek?

-

Az EP szelep két fontos részből áll. Az elektromos mágnesből vagy tekercsből és a mechanikus szelepből. Az EP szelepet ellenőrizzük le úgy, hogy egyik pólusára pozitív a másik pólusára negatív 24v-os áramot adunk. A jól működő szelep ilyenkor hangos kattanással behúz, innen lehet tudni, hogy a szelep jól működik (legalábbis az alapfunkciót tekintve).
Ha a szelep nem kattan, de a vezeték hozzáérintésénél látható kisebb szikra, akkor az áramot a tekercs felveszi vagyis elektromosan jó, de a szelep megszorult. Ilyenkor a szelep mechanikus része általában javítható, de vigyázni kell a szétszedéssel, mert nagyon vékony falú a csőszelepház és gyakran szétszedésnél még jobban megsérülhet.
Típustól függően, az L60-ason lehet 2,3 vagy 4db EP szelep. Az első, amelyikre egyébként nem „pipacső” hanem egy másik levegőcső megy, a leállításé, majd a második a difizáré, a harmadik a tengelyzáré és a negyedik a szivattyúé. Az utolsó 3db szelepek működéséhez minden egyes szelepnek van egy direkt barna színű test vezetéke és mindegyikre a kapcsolókról jön le a pozitív áram. A hibákat mérésekkel kiszűrhetjük.
A leállításért felelős szelep működéséhez a gyújtáskapcsolóról alaphelyzetben pozitív áram megy, míg a negatív áramot egy olajgombán keresztül kapja. Fontos tudni ez az olajgomba, olajnyomásra zárja a testet és amikor a motor leáll, lassan megszűnik az olajnyomás, ezért bontja az áramkört. Ezzel kivédi a mágnes folyamatos terhelését, ami a mágnes és az akkumulátor rovására mehet. Ha a kulcs alaphelyzetbe fordításánál nem mérhető a mágnesen pozitív áram, keressük meg a lecsúszott vagy elszakadt kábelt. Ha a gombáról lehúzva (kulcs alaphelyzetben) a sarut, testhez érintve a szelep nem működik szintén kábelszakadás az ok. Ha a gombáról lehúzott saru testhez érintve működteti a szelepet, viszont alapesetben járó motornál mégsem, akkor a gombát ki kell cserélni.
Arra is figyelnünk kell, hogy a működő szelepek által működtetett munkahengereknél és egyéb alkatrészeknél, valamint a levegőcsöveknél ne legyen levegő veszteség. Ugyanis hiába áramlik levegő a kapcsolás következtében, ha annak nagy része egyenesen a szabadba kerül, ezáltal nem alakul ki annyi nyomás ami a működtetéshez elegendő lehet. Különösen fontos ez ha másik típusú EP szelepekkel helyettesítünk, mert lehet ezeknek még kisebb a szelep nyitásának keresztmetszete, vagyis az átáramló levegő mennyisége.