Kézifékszelep alján ereszt a levegő
A kézifékszelepem alján eresztett a levegő. Kicseréltem egy felújítottra, de azzal is ugyan az a tünet. Leellenőrizték, azt mondták nincs baja, de kértem másikat és azzal is ereszt. Mi lehet a baj?
-
A kézifékszelep működése:
Feltermelt levegőnél a kézifékszelep alsó csövében állandó levegőnyomás van.
Kiengedett kézifékkar esetén a szelep, nyomást enged a középső és a fölső vezetékre, vagyis a rugóerőtárolóra és a kétkörös pótkocsi vezérlőszelepre. Ebben a helyzetben, ha enged a kézifékszelep, egészen biztos, hogy a kézifékszeleppel gond van.
Ha behúzod a kézifékkart, és akkor kezd el ereszteni az alján, akkor csavard le a fölső és középső hollandereket, és győződj meg róla, hogy valamelyik csőből jön a levegő, vagy a kézifékszelepből.
Ha a kézifékszelepből jön a levegő, akár az alján akár valamelyik furaton, akkor szintén a kézifékszelep a hibás.
De ha valamelyik csőből jön, akkor hiába is cserélsz kézifékszelepet, az csak a dolgát teszi, vagyis a visszafelé áramló levegőt elereszti. A hiba pedig éppen ebből következik, a visszaáramló levegő a kétkörös pótkocsiszelep hibája, ezt kell kicserélned. Hogy miért nem a rugóerőtárolót?
Mert a rugóerőtárolóban lévő levegő, legalábbis egy része ugyanott megy be, mint ki (másik része a gyorsítószelepen távozik), vagyis ha behúzod a kéziféket a levegő egész mennyisége egyszerre távozik, máshonnan levegőt pótolni nem tud. Nem úgy a pótkocsi fékszelep, amely ha meghibásodik, a betáplevegőjét átengedi a vezérlő ágba, amely a kézifékszelep alján távozik.