Önindító nem indít, csak kattan.
L60-as Ifám van. A gyújtáskapcsolót elfordítom, nem indít, de hallom, hogy kattog valami, minden egyes indításnál. Mi lehet a baj?
-
Sok számos probléma mellett, ( relé hiba, vezeték szakadás a relé után, kontakt hiba, önindító hiba, fogaskoszorú és bendix hiba ) főleg három dolog, ami okozhatja ezt a hibát.
Kezdjük, a legegyszerűbbel.
Nyisd ki a műszerfal melletti fedelet, ahol a relék és a biztosítékok vannak. Keresd meg az indító relét. Hogy melyik az, azt könnyen megállapíthatod, ha ráteszed a kezed, határozottan érzed a kapcsolást, mikor indítózol, mert ez az a relé, amelyik kattanó hangot ad indítózás közben. Ez az a relé amelyre 4 vezeték megy: egy vastag piros, egy vastag fekete-kék, egy vékony fekete-kék és egy vékony barna, és ha még a gyári helyén van akkor balról jobbra a negyedik vagy inkább típustól függően jobbról az első, vagy a második. (azért írom le ennyi féle képen, mert néhányan nem ragaszkodnak a gyári állapot megtartására)
De ami a lényeg, az indító reléről hűzd le az egyik vastag kábelt és érintsd hozzá a másik vastag vezetékhez. Normál esetben (és főleg ha jó kábeleket érintettél össze) egy kicsit szikrázni fog, nem kell megijedni, csak az áramfelvétel jele. Ha erre a műveletre tekerni kezdi az önindítót, akkor már meg is van az egyik lehetséges és egyszerű hiba, vagyis rossz az indító relé. Addig, míg ki nem cseréled a relét, ezzel az eljárással bármikor beindíthatod az autót, de ne felejtsd el a vezetéket ezután visszadugni a helyére.
Ha ezek után sem indít, csak kattog, akkor szállj ki az autóból egy arra alkalmas szerszámmal, amivel elfordíthatod a motort a kardánnál, vagy a fogaskoszorúnál. Nem kell sokat tekerned, csak éppen egy kicsit. Ha kicsit sem tudod tekerni, sajnos a motor megragadt vagy megakadt (remélhetőleg nem ez történt, mert ennek általában van más előjele, erről majd egy másik cikkben írok) ha viszont elfordítható, akkor:
Néhány esetben tompa kattanás halható, alig egy kis mozdítás hatására. Ilyenkor a leggyakoribb, hogy a bendix kerék megragadt a fogaskoszorúban. Ha ez történt, ezek után már indítható az autó, de az is előfordul, hogy újra és újra beragad., sajnos ebben az esetben meg kell javítani az önindítót és vagy a fogaskoszorút. Ez lehet az önindító belső hibájából, vagy a bendixkerék és a fogaskoszorú sérülése miatt.
Ha nem jártál sikerrel, még tovább keresheted a hibát, emeld föl a fülkét a könnyebbség kedvéért.
Végy magadhoz egy csavarhúzót amiért nem kár, vagy bármilyen ehhez hasonló fémtárgyat (ha nincs szigetelve, tekerd be egy ronggyal azt a végét amelyiket fogod.)
Két fajta önindító létezik: a két pólusú és a három pólusú. A három pólusúból azzal a pólussal amelyiken nincs kábel, ne foglalkozzunk, bár lehetőleg a csavarhúzóval ne érjünk hozzá. Kicsi rá az esély, hogy mindhárom csatlakozáson kábel legyen, de ha mégis, akkor azt valaki feleslegesen letestelte, mivel a kuplungharangon keresztül, ahová gyárilag megy a testkábel, úgyis kap negatív áramot.
Szóval foglalkozzunk a másik két csatlakozóval, egy vékonnyal, amelyre egy vékony kábel megy és egy vastaggal, amelyre egy vastag és egy vékony kábel megy.
Ezt a két csatlakozót a csavarhúzóval összezárva (ügyelve, hogy semmi egyébhez ne érjen) indíthatjuk közvetlenül az autót. Abban az esetben, ha a fent leírt sorrendben jártunk el, és egyik műveletre sem történt változás, de így az önindítót összezárva indít, akkor a relé és az önindító közötti vékony kábel szakadt el, amelyik egyedül osztozik a vékonyabbik póluson. Tehát keresd meg a szakadást, vagy cseréld ki a sérült kábelt.
Ha még ezek után sem tudtuk az önindítót kattanáson kívül más cselekményre bírni, még egy utolsó ellenőrzést kell elvégezned.
A kontakt hiba megkeresését. Vizsgáld meg az akkumulátorok saruját, és az onnan futó kábelek csatlakozását. Érdemes levenni őket, megcsiszolni, megdrótkefézni és fémtiszta helyére visszacsavarozni. Az áramtalanító kapcsolónál a kábelek le és felszerelésénél ügyelj az ellentartásra, és a kábel fixen tartására, mert a gyári bakelit áramkapcsoló könnyen eltörik. Az áramtalanítóra visszarakásnál, ellenőrzés képen, hogy az áramkapcsoló hibáját is kiküszöböljük az arról levett mindkét kábelvéget egyetlen pólusra helyezd és szorítsd. Ha ezek után indítható az autó akkor kontakt hibád volt, de nem kell elfeledkezned az áramtalanító helyes visszakötéséről. Ezek után újra próbáld indítani az autót. Ha beindul, kész vagy, ha viszont a visszakötés után újra nem indul akkor vagy elfelejtetted visszakapcsolni az áramot, vagy le kell cserélned az áramtalanítót
Fontos, hogy ezek a leírások, csak ebben a sorrendben érvényesek. Más sorrendben is ellenőrizhető, azonban akkor más állítások lesznek igazak.
Ezt a sorrendet a leg általánosabb hibák előfordulása, alapján írtam, vagyis ez a legésszerűbb sorrend azoknak akik szakismeret hiánya nélkül sem szeretnének az út mellett állni.
Viszont ha mindent a leírtak alapján tettél és mégsem indul az autód, három dolog történhetett:
- mégsem így csináltad, - rossz az önindítód, - rossz a fogaskoszorúd.
A jó hír az, hogy az első kettő az út szélén is orvosolható, a harmadik inkább műhelyben, és ne feledjük a megszorulást sem !
-
Sok számos probléma mellett, ( relé hiba, vezeték szakadás a relé után, kontakt hiba, önindító hiba, fogaskoszorú és bendix hiba ) főleg három dolog, ami okozhatja ezt a hibát.
Kezdjük, a legegyszerűbbel.
Nyisd ki a műszerfal melletti fedelet, ahol a relék és a biztosítékok vannak. Keresd meg az indító relét. Hogy melyik az, azt könnyen megállapíthatod, ha ráteszed a kezed, határozottan érzed a kapcsolást, mikor indítózol, mert ez az a relé, amelyik kattanó hangot ad indítózás közben. Ez az a relé amelyre 4 vezeték megy: egy vastag piros, egy vastag fekete-kék, egy vékony fekete-kék és egy vékony barna, és ha még a gyári helyén van akkor balról jobbra a negyedik vagy inkább típustól függően jobbról az első, vagy a második. (azért írom le ennyi féle képen, mert néhányan nem ragaszkodnak a gyári állapot megtartására)
De ami a lényeg, az indító reléről hűzd le az egyik vastag kábelt és érintsd hozzá a másik vastag vezetékhez. Normál esetben (és főleg ha jó kábeleket érintettél össze) egy kicsit szikrázni fog, nem kell megijedni, csak az áramfelvétel jele. Ha erre a műveletre tekerni kezdi az önindítót, akkor már meg is van az egyik lehetséges és egyszerű hiba, vagyis rossz az indító relé. Addig, míg ki nem cseréled a relét, ezzel az eljárással bármikor beindíthatod az autót, de ne felejtsd el a vezetéket ezután visszadugni a helyére.
Ha ezek után sem indít, csak kattog, akkor szállj ki az autóból egy arra alkalmas szerszámmal, amivel elfordíthatod a motort a kardánnál, vagy a fogaskoszorúnál. Nem kell sokat tekerned, csak éppen egy kicsit. Ha kicsit sem tudod tekerni, sajnos a motor megragadt vagy megakadt (remélhetőleg nem ez történt, mert ennek általában van más előjele, erről majd egy másik cikkben írok) ha viszont elfordítható, akkor:
Néhány esetben tompa kattanás halható, alig egy kis mozdítás hatására. Ilyenkor a leggyakoribb, hogy a bendix kerék megragadt a fogaskoszorúban. Ha ez történt, ezek után már indítható az autó, de az is előfordul, hogy újra és újra beragad., sajnos ebben az esetben meg kell javítani az önindítót és vagy a fogaskoszorút. Ez lehet az önindító belső hibájából, vagy a bendixkerék és a fogaskoszorú sérülése miatt.
Ha nem jártál sikerrel, még tovább keresheted a hibát, emeld föl a fülkét a könnyebbség kedvéért.
Végy magadhoz egy csavarhúzót amiért nem kár, vagy bármilyen ehhez hasonló fémtárgyat (ha nincs szigetelve, tekerd be egy ronggyal azt a végét amelyiket fogod.)
Két fajta önindító létezik: a két pólusú és a három pólusú. A három pólusúból azzal a pólussal amelyiken nincs kábel, ne foglalkozzunk, bár lehetőleg a csavarhúzóval ne érjünk hozzá. Kicsi rá az esély, hogy mindhárom csatlakozáson kábel legyen, de ha mégis, akkor azt valaki feleslegesen letestelte, mivel a kuplungharangon keresztül, ahová gyárilag megy a testkábel, úgyis kap negatív áramot.
Szóval foglalkozzunk a másik két csatlakozóval, egy vékonnyal, amelyre egy vékony kábel megy és egy vastaggal, amelyre egy vastag és egy vékony kábel megy.
Ezt a két csatlakozót a csavarhúzóval összezárva (ügyelve, hogy semmi egyébhez ne érjen) indíthatjuk közvetlenül az autót. Abban az esetben, ha a fent leírt sorrendben jártunk el, és egyik műveletre sem történt változás, de így az önindítót összezárva indít, akkor a relé és az önindító közötti vékony kábel szakadt el, amelyik egyedül osztozik a vékonyabbik póluson. Tehát keresd meg a szakadást, vagy cseréld ki a sérült kábelt.
Ha még ezek után sem tudtuk az önindítót kattanáson kívül más cselekményre bírni, még egy utolsó ellenőrzést kell elvégezned.
A kontakt hiba megkeresését. Vizsgáld meg az akkumulátorok saruját, és az onnan futó kábelek csatlakozását. Érdemes levenni őket, megcsiszolni, megdrótkefézni és fémtiszta helyére visszacsavarozni. Az áramtalanító kapcsolónál a kábelek le és felszerelésénél ügyelj az ellentartásra, és a kábel fixen tartására, mert a gyári bakelit áramkapcsoló könnyen eltörik. Az áramtalanítóra visszarakásnál, ellenőrzés képen, hogy az áramkapcsoló hibáját is kiküszöböljük az arról levett mindkét kábelvéget egyetlen pólusra helyezd és szorítsd. Ha ezek után indítható az autó akkor kontakt hibád volt, de nem kell elfeledkezned az áramtalanító helyes visszakötéséről. Ezek után újra próbáld indítani az autót. Ha beindul, kész vagy, ha viszont a visszakötés után újra nem indul akkor vagy elfelejtetted visszakapcsolni az áramot, vagy le kell cserélned az áramtalanítót
Fontos, hogy ezek a leírások, csak ebben a sorrendben érvényesek. Más sorrendben is ellenőrizhető, azonban akkor más állítások lesznek igazak.
Ezt a sorrendet a leg általánosabb hibák előfordulása, alapján írtam, vagyis ez a legésszerűbb sorrend azoknak akik szakismeret hiánya nélkül sem szeretnének az út mellett állni.
Viszont ha mindent a leírtak alapján tettél és mégsem indul az autód, három dolog történhetett:
- mégsem így csináltad, - rossz az önindítód, - rossz a fogaskoszorúd.
A jó hír az, hogy az első kettő az út szélén is orvosolható, a harmadik inkább műhelyben, és ne feledjük a megszorulást sem !