X
Húsvéti nyitvatartás!

Tisztelt Vásárlóink!

Üzletünk Március 29. és Április 1. között zárva tart.

Mindenkinek kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk!

X

Különböző gumiméret terepes L60-ason ?

Vissza az előző oldalra.
Címkék
1-körös, 190-195 bár, 2-körös, 3-körös, 6-os, adagoló, adatok, agy, alacsony, alapjárat, alkatr, alkatrrész, alkatrész, alsó, alvázszám, anya, befecskendezés, bendix, besül, betét, beállítás, biztonságiszelep, csap, csavar, csere, datok, dugattyú, dugattyű, eldugul, elereszt, elgurul, ellenőr, elromlik, elromlott, előtöltés, ep szelep, ereszt, erő, erősít, eszik, fedél, feltöltés, fogas, fogaskoszorú, fogyasztás, folyik, fontos, forgatónyomaték, furat, fék, fékbetét, fékdob, fékhenger, fékmunkahenger, fékpofa, fékszelep, fölső, főlső, gumiméret, gyújtás, gyűrű, gázolaj, hajtóműolaj, hatos, helye, henger, hengerfej, hiba, hibás, hol talál, ház, hüvely, index, indító, irány, izzít, javít, javítás, jelző, kapcsoló, kartergáz, kemény, kerék, kerékfékhenger, keréktőcsavar, kevés, kinyomó, kiold, kiszedése, kiszerelés, kompr, kompresszor, kopott, kormány, kormánymű, koszorú, kulissza, kuplung, kuplungtárcsa, kábel, kézi, kézifék, kézifék henger, kézifékszelep, körös, különböző, l60-as, l60.fűtéscsap.fűtés, lamella, lehúzás, levegő, levegőcsap, levegőszelep, levegőszűrő, lámpa, légszűrő, légszűrőbetét, löket, magasság, megállapítás, megég, motor, motorolaj, motorolajszűrő, motorszám, munkahenger, , működés, műszaki, nem alszik el, nem emel ki, nem jön le, nyomaték, nyomás, nívópálca, olaj, olajcsere, olajnyomás, olajszint, omega, osztó, osztómű, perem, persely, pofa, porlasztó, pólus, pótkocsi, ragad, relé, reped, rossz, rugó, rugóerőtároló, rugós, rugósgyűrű, rögzítő, rögzítőfék, sebesség, sebváltó, sokat, sorrend, szakad, szegecs, szelep, szelephézag, szerel, szerelés, szerkezet, szerl, szervó, szilánk, szivattyú, szrerel, szétszedés, szökik, szűrő, szűrőház, sűl, tegely, teljesítmény, terep, terepes, terepváltó, termel, tárcsa, tárol, tároló, típus, tökremegy, törik, veszting, vezérlő, villog, villogó, világít, vizsgálat, vontat, vontatás, váltó, váltókar, áram, áramtalanító, átmérő, ég, önindító, útszelep, üzemanyag, üzemi,

 

Érdeklődnék, hogy L60-as terepes autónál okoz e problémát, hogy elől 13/80X20-as hátul pedig 900X20-as abroncsok vannak felszerelve? A gumik közötti magasság elérés kb. 5 cm.

-

Kérdésed megválaszolásához hívjuk segítségül a mértant, tehát kerék fordulatonként 15,7cm kerületi különbség van. Az L60-as 4x4-es IFA állandó összkerék meghajtású. Ehhez szükség van, hogy a fordulatszám különbségeket 3 helyen egyenlítse ki (első és hátsó differenciálmű és az osztóműben a kiegyenlítőmű melyek 2 módban összezárhatóak). Mivel oldalankét egyforma a gumi méret ezért a differenciálmű kanyarodáskor keletkezett igénybevétele elhanyagolható (vegyük úgy, hogy az autó futásidejét tekintve 99%ban egyenesen halad). Kanyarodáskor mind a négy kerék különböző fordulatszámon forog, ezeknek kiküszöbölésnek érdekében, mindhárom bolygómű működésbe lép. Ha elől nem azonosak a gumiméretek a hátsóhoz képest, a tengelyek közötti kiegyenlítőműben a bolygókerekek folyamatos forgást végeznek, élettartamuk már csak ezt a tényt nézve is alaposan lecsökken. Ha pedig hozzávesszük azt a tényt, hogy ezek a bolygóművek nem gyors forgásra vannak tervezve, biztosan állíthatom, hogy a folyamatos nagy sebességű haladás, még ennél is drasztikusabb kopással, de inkább az olaj kiszorításából adódóan a túlmelegedés és megolvadás, összesülés kárának lesz, az osztómű alsó bolygóműve kitéve. ( Hasonló okból kifolyólag nem vontatunk L60-as Ifát, alsó fokozatban. Erre a magyarázatra is kitérek egy másik cikkben, mivel ez is egy alapvető fontosság) Ez így drasztikusan hangzik és lehet néhányan elolvassák, legyintenek ők már több száz km-t is megtettek, még sem volt semmi baj. Sőt elárulom én is mentem több 10 km-t mégsem lett semmi baj. Csakhogy nem haladtam vele folyamatosan 5km távolságnál többet, szinte csak telephelyen belül használtam és sehol nem haladtam vele gyorsan. Tehát nem tettem ki az autót, a fent említett szélsőségeknek és amint lehetett azonos gumiméretre váltottam.

Közelítsük meg a problémát a másik oldalról. A terepes L60-as jó adottságokkal rendelkezik, még rossz terepviszonyok között is elmegy, difizár és tengelyzár nélkül. Mikor is kapcsoljuk be a difizárakat? Természetesen akkor mikor a kerekek megcsúsznak, vagy előtte pont azért hogy a megcsúszást elkerüljük. Ez a gyakorlati bizonyítéka annak, hogy a gördülő kerekeknek mindig nagyobb tapadása van mint a kipörgő, megcsúszó kerekeknek. Miért fontos ezt ez esetben megemlíteni? Mert ha összezárjuk mind a négy kereket, azok azonos fordulatszámon fognak forogni. Csakhogy ebben az esetben az egyik tengelyen lévő kerekek 15-20 cm-el többet vagy kevesebbet szeretnének megtenni fordulatonként. Vagyis önmagunk hibájából kényszerítettük megcsúszásra azokat a kerekeket, amelyeket pont azért zártunk össze, hogy a megcsúszást elkerüljük. Persze még mindig hatásosabb egy ilyen rossz méret különbségből adódó kismértékű, de folyamatos megcsúszás, mint egyetlen kerék független kipörgése. A fizikában úgy határoznám meg, hogy pont annyit veszítesz a hatékonyságon, mint amennyi a kerekenként fellépő tapadási tényező különbsége a gördülő és a csúszó kerék között.
Röviden azt mondanám, ha volt valaki olyan helyzetben, (egy ilyen rossz gumi összeállítással) hogy épp csak egy kicsi hiányzott, hát az a kicsi pont ezen múlott.

Gyakorlati bizonyítás:
Keress egy kieső helyen sík aszfaltos teret. Zárd össze mind a négy kereket ( fordítsd el a difizár kapcsolót teljesen jobbra). Tekerd alá teljesen a kormányt, majd indulj el vele előre. Ha jól működik a kapcsolás, a kerekeken és az aszfalton láthatod az elcsúszásokat, radírozásokat (még a kormányt is igyekszik visszatekerni ez a művelet). Ha benyomod a kuplungot az autó, mintha fékeznél, meg is áll, sőt vissza is mozdítja az autót eléggé, míg a keletkezett feszültség meg nem szűnik. Ha ugyanezt elvégzed egyenesen előre haladva, normál esetben nem történik semmi különleges, még akkor sem ha benyomod a kuplungot (az autó ugyanolyan mértékben fog megállni, mintha nem kapcsoltunk volna difizárat). Azonban ez az autó, ha bekapcsoljuk a difizárakat, hasonló tünetet fog produkálni egyenesen haladva, mint kanyarodáskor. Ennek oka pedig már nem a kanyarodáskor fellépő fordulatszám különbség, hanem a tengelyenként fellépő kerületi sebesség különbség. Sőt, ha ezeket megismételjük megterhelve is, még szembetűnőbb a látványa, ezzel együtt a káros hatás is. Ezeket tapasztalva nem kérdés, hogy nehéz terepviszonyok mellett, akár összezárás nélkül, de főleg összezárva, melyik autó fog hamarabb szervizben kikötni.

És végül a statisztika: azok a terepes L60-as tulajdonosok, akiknek nem ragad be, vagy nem felejtik összekapcsolva a tengelyzárat, illetve azonos kerékmérettel futnak, jellemzően kevesebb osztómű problémával találkoznak, mint az ellenkező táborba tartozó társaik. A műhelyemben történő, osztómű alsó bolygómű javítások nagy része is, ennek a 3 alapvető hibának köszönhetőek.