X

Hengerfej repedés a kiscsavarnál

Zurück zur vorherigen Seite.
Stictworte
1-körös, 190-195 bár, 2-körös, 3-körös, 6-os, adagoló, adatok, agy, alacsony, alapjárat, alkatr, alkatrrész, alkatrész, alsó, alvázszám, anya, befecskendezés, bendix, besül, betét, beállítás, biztonságiszelep, csap, csavar, csere, datok, dugattyú, dugattyű, eldugul, elereszt, elgurul, ellenőr, elromlik, elromlott, előtöltés, ep szelep, ereszt, erő, erősít, eszik, fedél, feltöltés, fogas, fogaskoszorú, fogyasztás, folyik, fontos, forgatónyomaték, furat, fék, fékbetét, fékdob, fékhenger, fékmunkahenger, fékpofa, fékszelep, fölső, főlső, gumiméret, gyújtás, gyűrű, gázolaj, hajtóműolaj, hatos, helye, henger, hengerfej, hiba, hibás, hol talál, ház, hüvely, index, indító, irány, izzít, javít, javítás, jelző, kapcsoló, kartergáz, kemény, kerék, kerékfékhenger, keréktőcsavar, kevés, kinyomó, kiold, kiszedése, kiszerelés, kompr, kompresszor, kopott, kormány, kormánymű, koszorú, kulissza, kuplung, kuplungtárcsa, kábel, kézi, kézifék, kézifék henger, kézifékszelep, körös, különböző, l60-as, l60.fűtéscsap.fűtés, lamella, lehúzás, levegő, levegőcsap, levegőszelep, levegőszűrő, lámpa, légszűrő, légszűrőbetét, löket, magasság, megállapítás, megég, motor, motorolaj, motorolajszűrő, motorszám, munkahenger, , működés, műszaki, nem alszik el, nem emel ki, nem jön le, nyomaték, nyomás, nívópálca, olaj, olajcsere, olajnyomás, olajszint, omega, osztó, osztómű, perem, persely, pofa, porlasztó, pólus, pótkocsi, ragad, relé, reped, rossz, rugó, rugóerőtároló, rugós, rugósgyűrű, rögzítő, rögzítőfék, sebesség, sebváltó, sokat, sorrend, szakad, szegecs, szelep, szelephézag, szerel, szerelés, szerkezet, szerl, szervó, szilánk, szivattyú, szrerel, szétszedés, szökik, szűrő, szűrőház, sűl, tegely, teljesítmény, terep, terepes, terepváltó, termel, tárcsa, tárol, tároló, típus, tökremegy, törik, veszting, vezérlő, villog, villogó, világít, vizsgálat, vontat, vontatás, váltó, váltókar, áram, áramtalanító, átmérő, ég, önindító, útszelep, üzemanyag, üzemi,

 

Hengerfej tömítéseket cserélt az Ifámon, egy szerelő. Mikor lehúzta a hengerfejeket, az egyik hengerfej elrepedt a kis csavarnál a fagydugó felé. Azt mondta, hogy az L60-asnál ez előfordul, így hát vettem rá egy másikat. Három hét múlva az is elrepedt és most az összerakás után két hónappal később egy másik is. Mi ennek az oka? A szerelő nem vállal rá felelőséget, pedig az L60-as már 3 éve nálam van és még ilyen nem fordult elő.

-

Az tény, hogy amikor még nem léteztek utángyártott hengerfej tömítések, addig nem voltak ilyen problémák. Személy szerint nem is találkoztam akkor még ilyen problémával. Nem volt gond még az utángyártott fém tömítésekkel sem, legalábbis ebből a szempontból. Viszont az igaz, hogy amióta léteznek klingerit tömítések, egyre gyakoribb az ilyen eset. A klingerit tömítés a mellett, hogy erősen megviseli a hengerfejeket, nem kíméli a blokk síkját sem. Éppen ezért amikor már a blokk síkja is egyenetlen, nem lehet biztonsággal kijelenteni. hogy a problémát a fém tömítés megoldhatja. Ha jó lenne a blokk és a hengerfej síkja, és lehetne eredeti hengerfej tömítést kapni, azt ajánlanám sose használjon senki mást. De mert nincs és nem jók a feltételek, és mindenki a kevésbé költséges megoldást keresi, hát ezek sajnos előfordulnak.
Először is ami a hengerfej repedését illeti, hogy megértsük, a következő dolog miatt történik.
A hengerfej csavarok függőleges irányban nyomják a hengerfejet. A repedés ami keletkezik oldal irányú. Ha a hengerfej alsó síkjának összes pontja szilárdan neki nyomódna a fém tömítésnek, a fémtömítés pedig a hibátlan felületű blokknak akkor annak egyetlen pontja sem tudna lejjebb mozdulni. De mivel a kiscsavarnál a leggyengébb a hengerfej és e mellé a csavartól kijjebb eső része, olyan csekély felfekvő felülettel rendelkezik, hogy már a normál lehúzás mellet sem képes a puha tömítés szilárd alátámasztást biztosítani. A tömítés csekély külső felülete egyszerűen belapul, nem sokat, csupán néhány századot. Ez a csekély elhajlás, alsó ponton a csavarnál, néhány tized elmozdulást enged a hengerfej fölső részében, oldalirányban, ami elegendő egy rideg öntvény anyagnak, hogy elrepedjen. El lehet ugyan csalni, hogy a kiscsavart ne húzzák le… de ugye senki nem gondolja, hogy ez lenne a megoldás, mikor ezen a ponton van a legkisebb felfekvő felület, és normál körülmények között is, itt fújja ki a tömítést elsőként.
Tehát nem mondom határozottan, hogy a szerelő hibázott. Bár ha tudta, hogy előfordul ilyen, szólhatott volna előre. A lényeg, hogy van megoldás. Mikor hengerfejet javítunk, tájékoztatjuk a tulajdonost minden eshetőségről, főleg arról, hogy a hengerfejet meg lehet erősíteni repedés előtt és repedés után is , hogy többet ne forduljon elő ez a probléma .
A hengerfej erősítésének lehetőségeiről egy másik cikkben írok hamarosan.